A single standing house in the city center, in the yard of św. Marcin, a main central street in the city of Poznań. At that time of signing a lease for the following 10 years the building was a ruin, and in 2023 it still is.
After the transformation of 1989 the building became privatized, later it was taken over by the city due to the debts of the owners, however, the building and its yard were decommissioned by the city and were no longer in use for decades. The building was previously an important cultural site, while for more than 50 years it was a home of the Fotoplastikon – a 19th century machine presenting stereoscopic photography. A polygonal device with peepholes, whose sliding mechanism passes new photos every few seconds. A protoplast of the cinema. It was a collective experience, while it had 25 viewing stations. The building was a cultural space where people met, learned, hung out and in the mid 80s its foyer was the only place where one could buy a movie poster or an audio cassette downtown.
Decaying ruin with a cultural, social and film history seemed as a romantically proportional space for preserving the unhearable voices of a homogenous society. We decided to preserve the building as a ruin. To root in the uprooted. Preservation of a ruin, not a renovation of the building, as a notion of care, claiming our political territory in a tangible way of ruination. The ruin became a main narrative of our practice. Self-preservation in the face of oppression becomes a deep source of knowledge. Our archives, our foundations.
A practice of using architecture and its space as a healing treatment, caressing our community in restoring its identity. We welcomed a ruin as a hybrid urban infrastructure that is welcoming our needs. The need of space, the need of A Room of Our Own. The Ruin became a symbol of the society we live in and its systematic oppression. It became a symbol of the state of precarious conditions we are forced to live under. Re-appropriating the ruined common wealth by accountability of its presence as it is.
We knew we must cherish the ruin. The ruin became a symbol of our own, of our commoning. The fragility of decomposing, the weakness of degradation and the softness of the old plaster. To embrace perspectives of females, queers, senior females, sex-workers, migrants, diasporas while at the same time creating the dynamics of the multitude becoming the common. To queer the homogeneity of the society. We perform, as Ewa Majewska, a great Polish feminist philosopher, calls it, a weak resistance.
Text by Katarzyna Wojtczak, 2023
Budynek
Na koniec 2023 roku budynek przy ul. Św. Marcina 53A przestał należeć, decyzją idącą z góry, do Stowarzyszenia Komplet. Kolejne losy projektu DOMIE będą komunikowane w najbliższej przyszłości na social mediach.
Dzięki wsparciu wspaniałych osób, które zdecydowały się przeznaczyć swoje prace na rzecz aukcji charytatywnej na rzecz remontu budynku DOMIE upubliczniamy link do aukcji, gdzie znajdziecie wybitne twórczyni i twórców!
Zapraszamy do aukcji, dziękujemy Artinfo.pl za współpracę.
Aukcja potrwa 2 tygodnie, pamiętajcie – zbieramy fundusze, aby DOMIE było ciepłe, bezpieczne, otwarte dla każdej i każdego.
Aukcja przeprowadzona przez Katarzynę Wojtczak przy pomocy Joanny Pietrowicz i Rafała Żarskiego.
https://artinfo.pl/wyniki-aukcji/na-wspolne-domie-aukcja-charytatywna
Bez tytułu
100 x 70 cm, technika mieszana
sitodruk na płótnie naturalnym.
480×850 mm.
Nakład 5 egzemplarzy.
Szahada
stempel na papierze 16x21cm, 2021
stempel pochodzi z 2017
praca dedykowana Generałowi Józefowi Bemowi, ale również wszystkim Polakom i Polkom, którzy przeszli na Islam
Popiel – PERUN
Na podstawie skanu 3D obiektu archeologicznego (urna twarzowa z lat 500-300 p.n.e.)
Średnica podstawy: 19 cm
Wysokość: 19 cm
Wykonane w 100% z biodegradowalnych włókien PLA.
prototyp do tablicy Maja 1 -2020
50cm x 50cm, 2020 tablica emaliowana 2020 z kod QR
Domek, 2021
porcelana
„Poznań, ul. Św. Marcin 8 marca 2021”
format – 60 x 200 cm.
technika – pył i kurz pozostawiony przez przejeżdżające samochody ul. Św. Marcin, grafit, akryle, tusz, wlepka i moja krew na płótnie.
(obraz sygnowany z przodu pieczątką autorską oraz opisany na odwrocie)
–
wydruk cyfrowy; 210×297, 2019-2020
Sygnowany z tyłu podpisem
Bez tytułu
druk atramentowy na papierze Hahnemuhle Photo Rag Baryta 315 (standard archiwalny), 20x30cm (powierzchnia druku), 2015, edycja 1+1AP (praca nieoprawiona)
Plakat z jednym z wzorów – jeden z pięciu w tej edycji.
Format A3. Druk cyfrowy na papierze 200g eko crush z kukurydzy. Bez oprawy. Sygnowany na odwrocie.
W pakiecie: Zestaw 40 wlepek z ilustracjami artystki – dwa wzory pro abo i dwa ACAB.
Untilted, 2020
45x35x5cm, technika mieszana
Malady
rysunek na papierze, 45 x 60 cm, 2020
sitodruk na papierze niepowlekanym.
495x700mm
Nakład 10 egzemplarzy
Pejzaż, 2018, z cyklu Higiena a plastyka
26×22.5cm/32x29cm w ramie
obraz został zabezpieczony konserwatorsko
Development, 2021
wymiary: 21 x 29,7 cm, kolaż cyfrowy
A.B.
dwie prace z cyklu do projektu inspirowanego zdjęciami z notatnika Hasiora, tytuł projektu: „nie ma cenniejszych rzeczy nad zepsute”
Akwarela na papierze, A5, 2021 (Sprzedawane razem)
Domek, 2021
porcelana
Owoce, 2018
35x50cm, papier bawełniany, druk tuszem pigmentowym
21 Robert KUŚMIROWSKI
„Alchemicy”, fragment wystawy „The Ornaments of Anatomy” Kunstverein in Hamburg 2005 rok,
rysunek długopisem i patynowany odlew w gipsie.
Rysunek na papierze i gips; A5; 2005
bez tytułu, z cyklu „Barbórka” 2020
30×40 cm, kolaż
Gender Questioning, 2018
approx. 30x15x10, epoxy resin
30×40 cm, kolaż
The scars, Białoruś, 2021
debiutancki album na 7 calowej płycie winylowej w limitowanej edycji 250 sztuk. Numer 165.
Płyta z książeczką i kodem do ściągnięcia wersji cyfrowej pełnego albumu (moonmadness.eu/bnnt)
Czołg rok powstania, 2012
wymiary: 35,5 x 27,5 cm
technika: czarna nić i taśma klejąca na papierze
Minimalistyczne przedstawienie czołgu powstało we Wrocławiu w roku 2012. Stanowi ewenement w twórczości Bosackiego, ponieważ artysta nigdy nie wykazywał zainteresowania sprawami militarnymi. Nieproporcjonalnie długa armata czołgowa wskazuje na kompletny brak wiedzy autora w zakresie konstrukcji wozów bojowych.
„Kobro”, 2016
26×18, szablon, akryl płótno, 3/3
Oktoberfest (kadr z filmu)
Wydruk cyfrowy; 3/5
50x40cm
Sygnowany: podpis, data 2021, 3/5
Letters room, 2021
210 x 297 [mm]/ technika mieszana
Letters room to jeden z moich najnowszych rysunków, który daje obraz pewnemu zdarzeniu sennemu.Przyśnił mi się zupełnie biały pokój z kilkoma białymi elementami, z których najciekawsze były małe literki rozsypane po całej podłodze. Przez brak jakichkolwiek innych kolorów i kontrastów biel kłuła w oczy, przez co odczuwało się strach przed ślepotą śnieżną. Zamykając oczy, pod powiekami pojawiały się kolorowe powidoki. Najwyraźniejszy miał kolor czerwony i był on jakby projekcją bólu mojej stopy, która niewygodnie stąpała po wpijających się malutkich literkach.
bez tytułu, 2020
Wymiary: 11,5x9cm
Technika: Kolaż na znalezionym zdjęciu
Sygnatura z tyłu: SEPT 1973, M.K.
Oprawa: Dwustronnie przezroczysta rama
Blond z: cykl rzeźb “Pubic Hair”; 2020
Żyrandol
Materiały: drut metalowy, sztuczne perły, nici, koraliki.
Wymiary: wysokość 1.2 m x szerokość 1.5 m
fotografia z cyklu „365 Drzew” 2009/2010
wydruk na dibondzie, 30×45 edycja 2/10 79 Drzewo, Wiąz
”Carrie Bradshaw knows good sex and isn’t afraid to ask”.
Olej na płótnie 40×70 cm, 2019r.
hell is round the corner, 2020
52×46, technika mieszana
Zbiórka, 2021
akryl na płótnie, 41 x 33 cm
Ściany (nr 4)
100 cm x 160 cm, akryl na płótnie, 2021
Spacer, 2021
technika mieszana, 13,7x21cm
JP C OEN, 2019
sitodruk, 64x50cm
Prorok
Technika: druk, papier
nakład: 3 sztuki sygnowane 1/3 format 100 x 60 cm
„2 Sickles”
olej, płótno, 30×40 cm, 2020
Niewidoczne!, 2016
obiekt/książka – efekt rozmów z lubelskimi nienormatywnymi kobietami; powstało w ramach projektu 50 sztuk, 24 wróciły do uczestniczek; książka nigdy nie była przeznaczona na sprzedaż
untitled/firanka, 2020
acrylics on checkboard tablecloath, 65×45
Wniebowstąpienie, 2021
technika mieszana, 13,7x21cm
30×40, olej na płótnie, 2013
Łapska 31019
akwarela na papierze wym. 14,8 x 20,5 cm, 2019
Lamenty
linoryt na japonskim papierze, 31 x 23 cm, 2021
Z serii PAŃCIA
zdjęcie na papierze barytowym oprawione w drewniane ramy pokryte ręcznie płatkami miedzi, 60×60 2018
Zdjęcie powstało po zabiegu nawilżania skóry kwasem hialuronowym.
Trump
70 x 50 cm, linoryt na papierze bezkwasowym, 2018 – 23-100 – Domie Trump linoryt na papierze bezkwasowym
70 x 50 cm 2018
edycja 100 egz. nr 23
Słowo komentarza bezpośrednio od Wilhelma:
Grafika powstała na podstawie zdjęcia, które zrobiłem w toalecie w Bodega Bay. To miejsce, gdzie kręcono „Ptaki”. Podzielam przekonania tego, kto wydrapał to na ścianie.
Pomysł na edycję był taki, by grafiki przypominały swoją formą nieco plakaty powielane na ksero, stąd ich duży nakład i niedokładności w druku (każda odbitka jest nieco inna).
Zdjęcie przedstawia konkretny egzemplarz edycji, ale nie jest jeszcze podpisany. Oczywiście w momencie przekazania grafika będzie już sygnowana z przodu (ołówkiem) – oprócz sygnatury oczywiście podany będzie tytuł, data i nr egzemplarza edycji.
z cyklu „Away from The Flock II”, 2021
carbon paper/kalka maszynowa na papierze, 42 x 29,7 cm
Bliźniaki
Technika: druk, papier
nakład: 3 sztuki sygnowane 1/3 format 100 x 60 cm
Rysunki obiadowe
cykl pasteli A4, 2020
“Sexualisation” – wizualizacją prawicowo – konserwatywnych niepokojów dotyczących edukacji seksualnej w szkołach.
Wymiary: 140 x 100 cm, technika olejna na płótnie.
„Bez tytułu” z cyklu „Kartony”, 2020
farba akrylowa na kartonie z odzysku, 90 x 69 cm
sygn. i opisany na odwrocie: „Paweł Żukowski, 2020”
Bez tytułu
100 x 70 cm, technika mieszana
Malady
rysunek na papierze, 45 x 60 cm, 2020
debiutancki album na 7 calowej płycie winylowej w limitowanej edycji 250 sztuk. Numer 165.
Płyta z książeczką i kodem do ściągnięcia wersji cyfrowej pełnego albumu (moonmadness.eu/bnnt)
sitodruk na płótnie naturalnym.
480×850 mm.
Nakład 5 egzemplarzy.
sitodruk na papierze niepowlekanym.
495x700mm
Nakład 10 egzemplarzy
Czołg rok powstania, 2012
wymiary: 35,5 x 27,5 cm
technika: czarna nić i taśma klejąca na papierze
Minimalistyczne przedstawienie czołgu powstało we Wrocławiu w roku 2012. Stanowi ewenement w twórczości Bosackiego, ponieważ artysta nigdy nie wykazywał zainteresowania sprawami militarnymi. Nieproporcjonalnie długa armata czołgowa wskazuje na kompletny brak wiedzy autora w zakresie konstrukcji wozów bojowych.
Szahada
stempel na papierze 16x21cm, 2021
stempel pochodzi z 2017
praca dedykowana Generałowi Józefowi Bemowi, ale również wszystkim Polakom i Polkom, którzy przeszli na Islam
Pejzaż, 2018, z cyklu Higiena a plastyka
26×22.5cm/32x29cm w ramie
obraz został zabezpieczony konserwatorsko
„Kobro”, 2016
26×18, szablon, akryl płótno, 3/3
Development, 2021
wymiary: 21 x 29,7 cm, kolaż cyfrowy
Popiel – PERUN
Na podstawie skanu 3D obiektu archeologicznego (urna twarzowa z lat 500-300 p.n.e.)
Średnica podstawy: 19 cm
Wysokość: 19 cm
Wykonane w 100% z biodegradowalnych włókien PLA.
Oktoberfest (kadr z filmu)
Wydruk cyfrowy; 3/5
50x40cm
Sygnowany: podpis, data 2021, 3/5
A.B.
dwie prace z cyklu do projektu inspirowanego zdjęciami z notatnika Hasiora, tytuł projektu: „nie ma cenniejszych rzeczy nad zepsute”
Akwarela na papierze, A5, 2021 (Sprzedawane razem)
prototyp do tablicy Maja 1 -2020
50cm x 50cm, 2020 tablica emaliowana 2020 z kod QR
Letters room, 2021
210 x 297 [mm]/ technika mieszana
Letters room to jeden z moich najnowszych rysunków, który daje obraz pewnemu zdarzeniu sennemu.Przyśnił mi się zupełnie biały pokój z kilkoma białymi elementami, z których najciekawsze były małe literki rozsypane po całej podłodze. Przez brak jakichkolwiek innych kolorów i kontrastów biel kłuła w oczy, przez co odczuwało się strach przed ślepotą śnieżną. Zamykając oczy, pod powiekami pojawiały się kolorowe powidoki. Najwyraźniejszy miał kolor czerwony i był on jakby projekcją bólu mojej stopy, która niewygodnie stąpała po wpijających się malutkich literkach.
Domek, 2021
porcelana
Domek, 2021
porcelana
Owoce, 2018
35x50cm, papier bawełniany, druk tuszem pigmentowym
bez tytułu, 2020
Wymiary: 11,5x9cm
Technika: Kolaż na znalezionym zdjęciu
Sygnatura z tyłu: SEPT 1973, M.K.
Oprawa: Dwustronnie przezroczysta rama
„Poznań, ul. Św. Marcin 8 marca 2021”
format – 60 x 200 cm.
technika – pył i kurz pozostawiony przez przejeżdżające samochody ul. Św. Marcin, grafit, akryle, tusz, wlepka i moja krew na płótnie.
(obraz sygnowany z przodu pieczątką autorską oraz opisany na odwrocie)
21 Robert KUŚMIROWSKI
„Alchemicy”, fragment wystawy „The Ornaments of Anatomy” Kunstverein in Hamburg 2005 rok,
rysunek długopisem i patynowany odlew w gipsie.
Rysunek na papierze i gips; A5; 2005
Blond z: cykl rzeźb “Pubic Hair”; 2020
Żyrandol
Materiały: drut metalowy, sztuczne perły, nici, koraliki.
Wymiary: wysokość 1.2 m x szerokość 1.5 m
–
wydruk cyfrowy; 210×297, 2019-2020
Sygnowany z tyłu podpisem
bez tytułu, z cyklu „Barbórka” 2020
30×40 cm, kolaż
fotografia z cyklu „365 Drzew” 2009/2010
wydruk na dibondzie, 30×45 edycja 2/10 79 Drzewo, Wiąz
Bez tytułu
druk atramentowy na papierze Hahnemuhle Photo Rag Baryta 315 (standard archiwalny), 20x30cm (powierzchnia druku), 2015, edycja 1+1AP (praca nieoprawiona)
Gender Questioning, 2018
approx. 30x15x10, epoxy resin
30×40 cm, kolaż
”Carrie Bradshaw knows good sex and isn’t afraid to ask”.
Olej na płótnie 40×70 cm, 2019r.
Plakat z jednym z wzorów – jeden z pięciu w tej edycji.
Format A3. Druk cyfrowy na papierze 200g eko crush z kukurydzy. Bez oprawy. Sygnowany na odwrocie.
W pakiecie: Zestaw 40 wlepek z ilustracjami artystki – dwa wzory pro abo i dwa ACAB.
hell is round the corner, 2020
52×46, technika mieszana
Untilted, 2020
45x35x5cm, technika mieszana
The scars, Białoruś, 2021
Zbiórka, 2021
akryl na płótnie, 41 x 33 cm
Ściany (nr 4)
100 cm x 160 cm, akryl na płótnie, 2021
untitled/firanka, 2020
acrylics on checkboard tablecloath, 65×45
Trump
70 x 50 cm, linoryt na papierze bezkwasowym, 2018 – 23-100 – Domie Trump linoryt na papierze bezkwasowym
70 x 50 cm 2018
edycja 100 egz. nr 23
Słowo komentarza bezpośrednio od Wilhelma:
Grafika powstała na podstawie zdjęcia, które zrobiłem w toalecie w Bodega Bay. To miejsce, gdzie kręcono „Ptaki”. Podzielam przekonania tego, kto wydrapał to na ścianie.
Pomysł na edycję był taki, by grafiki przypominały swoją formą nieco plakaty powielane na ksero, stąd ich duży nakład i niedokładności w druku (każda odbitka jest nieco inna).
Zdjęcie przedstawia konkretny egzemplarz edycji, ale nie jest jeszcze podpisany. Oczywiście w momencie przekazania grafika będzie już sygnowana z przodu (ołówkiem) – oprócz sygnatury oczywiście podany będzie tytuł, data i nr egzemplarza edycji.
Spacer, 2021
technika mieszana, 13,7x21cm
Wniebowstąpienie, 2021
technika mieszana, 13,7x21cm
z cyklu „Away from The Flock II”, 2021
carbon paper/kalka maszynowa na papierze, 42 x 29,7 cm
JP C OEN, 2019
sitodruk, 64x50cm
30×40, olej na płótnie, 2013
Bliźniaki
Technika: druk, papier
nakład: 3 sztuki sygnowane 1/3 format 100 x 60 cm
Prorok
Technika: druk, papier
nakład: 3 sztuki sygnowane 1/3 format 100 x 60 cm
Łapska 31019
akwarela na papierze wym. 14,8 x 20,5 cm, 2019
Rysunki obiadowe
cykl pasteli A4, 2020
„2 Sickles”
olej, płótno, 30×40 cm, 2020
Lamenty
linoryt na japonskim papierze, 31 x 23 cm, 2021
“Sexualisation” – wizualizacją prawicowo – konserwatywnych niepokojów dotyczących edukacji seksualnej w szkołach.
Wymiary: 140 x 100 cm, technika olejna na płótnie.
Niewidoczne!, 2016
obiekt/książka – efekt rozmów z lubelskimi nienormatywnymi kobietami; powstało w ramach projektu 50 sztuk, 24 wróciły do uczestniczek; książka nigdy nie była przeznaczona na sprzedaż
Z serii PAŃCIA
zdjęcie na papierze barytowym oprawione w drewniane ramy pokryte ręcznie płatkami miedzi, 60×60 2018
Zdjęcie powstało po zabiegu nawilżania skóry kwasem hialuronowym.
„Bez tytułu” z cyklu „Kartony”, 2020
farba akrylowa na kartonie z odzysku, 90 x 69 cm
sygn. i opisany na odwrocie: „Paweł Żukowski, 2020”